Voor ondernemers is het eenvoudig om zichzelf te verliezen in de dagelijkse gang van zaken. Nadenken over toekomst scenario's voelt misschien als een luxe. Maar misschien juist in deze vreemde corona tijden een goede stap om te nemen.
Ontwrichting is vandaag de dag een passende term voor het zakenleven. Ondernemers zijn constant bezig om nieuwe manieren te vinden om de boel op te schudden, nieuwe perspectieven te ontdekken en de regels van het spel te veranderen. Het is essentieel om een unieke plek voor jezelf in de markt te vinden. Een niche aan te boren waar jij het perfecte product of service aan kan bieden. En daar winst te boeken.
Maar hoe zorg je nou dat deze winst niet kortzichtig is, maar duurzaam van aard? Dat je bedrijfje ook over drie, zes of twintig jaar nog loopt? Tijd om op zoek te gaan naar een 'lasting legacy'. Weten waardoor mensen je kennen en waar je voor herinnert wordt is essentieel, maar niet altijd makkelijk. Als je van plan bent een blijvende impact te maken, is het belangrijk nu vooruit te denken. In deze blog, vijf tips.
1. Relaties
Een netwerk aan betrouwbare en positieve relaties is essentieel voor een gezond bedrijf. Een goede relatie is zo waardevol, dat het niet in geld is uit is te drukken. Gelukkig kan je er meteen aan werken. Neem eens de tijd na te denken over de langetermijn relatie die jij met je 'inner circle' contacten wilt. Hoe ziet jullie relatie er nu uit, maar hoe ontwikkelt dat zich de komende jaren? En ga ook eens na hoe je deze relaties wil investeren. Blijft het bij een kerstpakket sturen aan het einde van het jaar, of nodig je je contacten deze zomer eens uit voor een barbecue?
2. Sociale impact
Ondernemers die een biljvende impact willen maken, moeten deze impact breder zoeken dan alleen in financieel belang. Wat zijn belangrijke waarde die jouw bedrijf nastreeft. Is het het klimaat, zijn er sociaal-maatschappelijke belangen, of zijn er misschien zelfs ontwikkelings doelen die jouw bedrijf kan en wil ondersteunen?
3. Out of the box
Natuurlijk wordt er groot geld verdient in de innovatieve tech industrie. Maar de echte game-changers zijn de ondernemers die iets compleets nieuws op tafel gooien. 'Thought leadership', wordt dit in het engels ook wel genoemd. Treffende voorbeelden ontwikkelen hoe jij nieuwe ideeën in de wereld brengt is een van de meest effectieve manieren om je visie op de wereld te delen.
4. De lange adem
Start-ups zijn vaak enkel bezig met overleven. Maar als je lange termijn wil denken, zal je ook moeten nadenken over de toekomst. Het lastigste is om dit juist op een vroeg termijn te doen, wanneer je kersverse bedrijfje het moet opnemen tegen gevestigde giganten. Er is geen simpele manier om succes te garanderen. Jonge ondernemers moeten zichzelf bepaalde eigenschappen meester maken om de juiste mindset te krijgen: een focus op lange termijn, uithoudingsvermogen en passie.
5. Opvolging
Een bedrijf ontstaat niet zomaar. Vaak komt kennis voort uit een meester of mentor, de indirecte aanleiding van een bedrijf. Uit deze kennisoverdracht kan een bedrijf ontstaan. Maar als een bedrijf doorgezet moet worden, zal deze kennisoverdracht ook in de toekomst gegarandeerd moeten worden. Denk na over onderwijstrajecten. Zorg dat je ideeën doorleven in de volgende generatie en investeer in jong talent.
In onzekere tijden is het verlangen naar een duurzame onderneming groter dan ooit. Hoe lastig het ook is, jonge ondernemers zullen altijd vooruit moeten blijven kijken.